16 May 2018

Percakapan ringan beberapa hari sebelum memasuki bulan Ramadhan ...
 Saya: Ibu, kira-kira nanti maya tarawihnya dimana ya?
 Ibu: Paling di masjid yang dulu buat berhenti sebentar pas nyari kos itu (masjid x). Dulu Ibu pas masih di sana, tarawihnya di masjid x itu.
 Saya: Ohh.. itu deket kosan maya ya Bu?
 Ibu: iyaa.
 Saya: Oh ya ya, ntar tak coba tanya ke Ibu kos biasanya dimana.

Sehari sebelum memasuki bulan Ramadhan, usai percakapan singkat dengan Ibu kos ...
 ...
 Saya: Oiya bu, biasanya kalau tarawih di sini dimana ya?
 Ibu Kos: Oh di situ mbak, Ibu biasanya di masjid seberang (masjid x).
 Saya: Oh ya ya ..........
 ...
(percakapan sebenarnya menggunakan bahasa jawa.)

Dan malam ini, akhirnya saya saya tarawih di masjid x itu. Masjid yang Ibu dulu pernah tarawih di sini, bahkan sebelum saya ada di dunia ini. Hmm siapa yang menyangka? Hehe.


Selamat memasuki bulan Ramadan. :)

No comments:

Post a Comment

back-to-top
Berteman